سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اپلیکیشن چیست و چه کاربردی دارد

اپلیکیشن چیست و چه کاربردی دارد

 

امروزه در همه خانه و در دست همه افراد چه بزرگ ،چه نوجوان و چه کوچک می توانید موبایل های هوشمند را مشاهده می کنید ولی چند سال پیش موبایل های امروزی وجود نداشتند و اثری از آن ها نبود ولی با ورود موبایل های نسل جدید و امروزی در کنار این موبایل ها کلماتی همچون اَپ یا اَپلیکیشن زیاد شنیده می شود که در ادامه به طور کامل می خواهیم در مورد اپلیکیشن صحبت می کنیم.

اَپ یا اپلیکیشن (Application) به چه معناست

کلمه Application که مخفف آن کلمه App می باشد در زبان فارسی به معنای ابزارکاربردی می باشد و اگر بخواهیم ترجمه فارسی اپلیکیشن را به کار ببریم باید در زبان فارسی از کلمه ابزارکاربردی استفاده کنیم.

اَپلیکیشن (Application) یا اَپ چیست

اگر بخواهیم تعریف خیلی ساده‌ از اپلیکیشن ها داشته باشیم می توانیم به تعریف زیر اشاره کنیم :

به تمامی نرم افزارهایی که امکان نصب آن ها روی سیستم عامل های مختلفی مانند ویندوز،اندروید،آی او اس و.. وجود دارد اَپلیکیشن گفته می شود که به صورت مخفف اَپ نیز نامیده می شوند.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که وقتی اسم اَپلیکیشن به میان می آید منظور اکثر افراد از این کلمه، اپلیکیشن های تحت موبایل هستند یعنی اپلیکیشن هایی که امکان نصب آن ها روی سیستم عامل های Android یا Ios وجود دارد است و اگر جایی اسم اَپلیکیشن را شنیده‌اید منظور اکثر افراد اپلیکیشن های تحت موبایل می باشد به دلیل اینکه واژه اپلیکیشن بیشتر برای نرم افزارهای تحت موبایل به کار می رود و این واژه بیشتر برای نرم افزارهای تحت سیستم عامل های موبایل شناخته شده است.

دراین مقاله منظور ما از اپلیکیشن ها ، اپلیکیشن های تحت سیستم عامل اندروید می باشد و تمرکز ما دراین مقاله برروی اپلیکیشن های اندروید می باشد.

 

اَپلیکیشن (Application) یا اَپ اندروید چیست

به نرم افزارهایی که امکان نصب آن ها روی سیستم عامل اندروید وجود دارد اپلیکیشن های اندروید می گویند و تمرکز اصلی ما دراین مقاله بروی اپلیکیشن های اندروید می باشد که در ادامه قصد داریم به بررسی این گونه از اپلیکیشن ها بپردازیم.

اپلیکیشن های اندروید چه کاربردی دارند

اپلیکیشن های اندروید برای مصارف گوناگون و مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و ما می توانیم برای کارهای زیادی مانند آموزش ،آب و هوا،محاسبات و.. از آن ها استفاده نکنیم و با استفاده از آن ها کار خود را ساده تر نماییم به طور مثال ما برای اجرای یک فیلم در موبایل خود نیازمند استفاده از اپلیکیشن های پلیر مانند Mx Player می باشیم و برای اجرای فیلم ها می توانیم این نرم افزار را نصب کرده و از آن استفاده نماییم.

البته ناگفته نماند اپلیکیشن های اندروید با توجه به کاربردشان دارای دسته بندی های مختلفی می باشند که در ادامه به معرفی و بررسی برخی از این دسته بندی ها می پردازیم.

بنابراین اپلیکیشن اندروید (Application) یعنی نرم افزاری که شما بر روی تلفن همراه هوشمند اندروید خود نصب کرده اید تا از امکانات آن استفاده کنید به این گونه از نرم افزارها اپلیکیشن اندروید گفته می شود.

شهرنت شبکه اجتماعی خرید و فروش کالا و خدمات. شهرنت فروشگاهی به وسعت شهر شماست. شهرنت در اپلیکیشن شهرنت شما می توانید با تولید محتوا و به ازای لایک و کامنت های دریافتی خود درآمد مستقیم ریالی داشته باشید.

 

انواع اپلیکیشن ها

 

همانطور که قبلا هم گفته ایم اپلیکیشن های اندروید با توجه به کار کرد و امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می دهند در دسته های مختلفی قرار می گیرند که هر کاربر با توجه به امکاناتی که نیاز دارد می تواند اپلیکیشن موردنظر و اپلیکیشنی که بتواند در موبایل خود نصب نماید را انتخاب کند و در موبایل خود نصب کرده و از امکانات آن استفاده می کند. در ادامه می خواهیم به بررسی دسته بندی های مختلف اپلیکیشن ها بپردازیم.

آموزش

 

آموزش یکی از مسائل بسیار مهم انسان ها به شمار می رود که با وجود اپلیکیشن ها بسیار راحت تر شده است. اگر خواسته باشیم به مزیت ها و فایده های اپلیکیشن های آموزشی بپردازیم فواید بسیار زیادی دارد، که فعلا به دو مورد از مهم ترین مزیت های آموزش با استفاده از اپلیکیشن ها می پردازیم:

مورد اول : اولین مورد این است که اپلیکیشن ها در موبایل های ما نصب می شود و موبایل ها همیشه همراه ما هستند یعنی ما با استفاده از این روش می توانیم در هرجایی که هستیم مثل مترو ، اتوبوس ، پارک و… آموزش ببینیم.

مورد دوم : دومین مزیت بسیار مهم اپلیکیشن ها این است که با استفاده از اپلیکیشن ها می توان از روش های خلاقانه برای آموزش استفاده کرد که باعث می شود کیفیت یادگیری بسیار افزایش یابد.

در زمان حال اپلیکیشن های آموزشی در زمینه های مختلف آموزشی مثل کنکور ، دروس دانشگاهی ، زبان انگلیسی ، قانون ، احکام دین ، برنامه نویسی و… وجود دارد که ما می توانیم از هرکدام بسته به نیازمان استفاده نماییم.

آب و هوا

 

آب و هوا یکی دیگر از مسائل مهم انسان ها می باشد که اپلیکیشن های بسیار زیادی در این زمینه طراحی شده است. یکی از دلایلی که آب و هوا برای انسان ها مهم است این است که  همواره به آن نیاز دارد به عنوان مثال یک خانواده می خواهند به مسافرت بروند باید از وضعیت آب و هوای راهی که می خواهند به سفر بروند و حتی آب و هوای مکانی که قصد سفر به آن جا را دارند مطلع باشند و این مورد برایشان بسیار مهم است. پس اپلیکیشن های مربوط به این دسته بسیار پرکاربرد و ضروری هستند و شما می توانید با نصب آن ها روی تلفن همراه خودتان از امکانات مربوط به آن استفاده نمایید.

ارتباطی

 

گوشی های هوشمند در اصل یک وسیله ارتباطی هستند و می توان از هر روشی با دیگران در ارتباط بود روش هایی مثل پیام ها ، تماس صوتی ، تماس تصویری و.. پس اپلیکیشن هایی که در این زمینه کار می کنند بسیار اهمیت دارند به دلیل اینکه راه های ارتباطی را آسان تر می کنند. همچنین شبکه های اجتماعی که قابلیت ارتباط صوتی و تصویری را دارند جدیدا بسیار مورد اهمیت کاربران قرار گرفته شده اند.

ابزار ها

 

می توان گفت پر کاربرد ترین و محبوب ترین اپلیکیشن های اندروید در این دسته قرار دارند. اپلیکیشن هایی که در این دسته قرار دارند امکانات جدیدی به موبایل ما اضافه می کنند که هر کس نسبت به امکاناتی که نیاز دارد اپلیکیشن مورد نظر خود را نصب می کند. اگر خواسته باشیم چند مثال بزنیم می توانیم به اپلیکیشن های مثل اپلیکیشن های بارکد خوان ، تقویم ، ماشین حساب ، ضبط صدا و… اشاره کنیم.

 

آشپزی و رستوران

 

اگر خواسته باشیم به توضیح این دسته از اپلیکیشن ها بپردازیم می توان این گونه از اپلیکیشن ها را به سه قسمت تقسیم بندی کرد:

  • اولین دسته این است که در گذشته برای آموزش دیدن آشپزی بیشتر از کتاب های آموزش آشپزی استفاده می شد ولی امروزه اپلیکیشن های زیادی در زمینه آشپزی وجود دارد که دارای کاربران بسیار زیادی نیز می باشند.
  • دومین دسته از اپلیکیشن هایی که در این دسته قرار می گیرند اپلیکیشن هایی هستند که در شهر یا استان موردنظر شما به معرفی رستوران ها و مراکز سفارش غذا می پردازند و تمامی مشخصات آن ها از قبیل شماره تماس ،آدرس و.. را در اختیارتان قرار خواهند داد.
  • سومین دسته که به نظر ما پر کاربردتر از همه دسته ها است این است که ما در دوره ای هستیم که بیشتر خدمات به صورت آنلاین است و شما نیاز نیست که برای خوردن غذای مورد علاقه تان در رستوران مورد علاقه تان به آن رستوران بروید و برگردید می توانید با استفاده از اپلیکیشن هایی که در این زمینه فعالیت دارند به صورت آنلاین غذای خود را سفارش بدهید و درب منزل غذای مورد نظرتان را تحویل بگیرید.

دسته های بسیار زیاد دیگری نیز در زمینه اپلیکیشن های اندروید وجود دارد که ما در این مقاله به مهم ترین آن ها پرداختیم که دارای کاربرد های بسیار زیادی است.